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Papier ist geduldig – blogposts auch … Mike Mallochs Paper "Patterns in the clouds: Some thoughts on not being completely wrong about PLEs"

… und man muss sich im klaren sein, dass man manchmal auf etwas stößt, was „out of date“ erscheint …. oder vielleicht auch nicht? Kurzum, ich bin auf ein Paper von Mike Malloch gestoßen, (www.theknownet.com), dass er im Juni 2006 veröffentlichte.

Und zwar kann dieses Papier hier erreicht werden!

Was mich reizte war neben den Aufrufen zum unbefangenen Umgang mit den neuen Technologien auch die Einsicht wie schwierig doch die mittelbar und unmittelbar erlebten Kommunikationsschwierigkeiten in der „Vermittlung“ hand in hand gehen.

In der Auseinandersetzung mit der Begrfiilichkeit Lernobbjekt meint er zum Beispiel:

I was completely wrong. That 90’s jargon in effect meant something like… ‘learning environment’: institutional intranet, but with some ‘spaces’ named after a university’s administrative concepts; ‘learning object’: a web page, but in a folder with the word “course” in its name. I’m not saying that nothing good has been accomplished by researchers, developers and practitioners of online learning – just that the hard infrastructure work implied by the 90’s jargon got sidestepped in the rush to market.“ (Quelle Mulloch)

und führt dann weiter:

So here I go, belabouring it. But first let me make it clear that I am very excited abou the potential of “PLEs” in the sense of “leverage web2.0 for learners”. In fact, I spend much of my working life organising and coding for experiments which try to deliver grea features to real world users by combining, proxying and integrating the “small, loose” standards, simple services and social software entities of web2.0.“ (Quelle Mulloch)

Am Besten finde ich neben den auch kritischen Hinweisen, wie zum Beispiel die Frage des Respekts aus Sicht des Entwicklers vor dem Web2.0 way, oder dem Verweis darauf, dass man durch Wiederholung nicht mehr Argumente / Situationen schafft (wörtlich „avoid reification by repetition“) auch der Schluss:

„The communication challenge This stuff is subtle. What seems obvious to us is unknown to most policy-makers – indeed it’s little-known or misunderstood by most professional ed-tech developers. In my experience, people do not “get” the new opportunities until they have made fairly serious use of some of them. Spreading the meme to funders and educators will require vivid demonstrators and small real-world success stories to exemplify the potential we see represented in those pretty omni-graffle ouds :O)“ (Quelle Mulloch)

Ich finde nach mehr als einem Jahr durchaus wert es noch einmal zu lesen, nicht? Und mit Blick auf das kommende Semester: Insbesondere, wenn man gerade beginnt zu einzusteigen, was sich hinter der Materie verbergen könnte.

In diesem Sinne  Grüße nach Wales und bis denne.

Andreas Auwärter

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