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Educamp 2009 in Ilmenau

Jetzt sind hoffentlich alle zurück vom Educamp und ebenso wie ich voller Eindrücke und Impulse. „My brain is buzzing“ das ist die Ausdrucksweise die ich hier verwendet habe. The net vibes, so würde es die Maschendraht Community beschreiben, die mir die letzten drei Tage besonders ans Herz gewachsen sind, nicht zuletzt, weil sie eine hervorragende metapher zum Ausdruck bringen. Bescheiden wollen auch wir mit ein wenig eingefangenen Stimmen zum Aufarbeiten beitragen. So habe ich schnell den ersten Reigen des Stimmenfangs in eine Episode von BiD verwandelt. Sie kann hier in einer reinen mp3 Version und hier in einer erweiterten Version (mit ein paar Bildchen) betrachtet werden. Zum Ausdruck kommen neben anderen, Tobias, Melanie Gottschalk, Graham Attwell und Christian Spannagel. Den Eindruck bieten Stimmungen und Themen, die die Herzen der Educamper bewegten, solche, die sie einbrachten, solche die sie mitnehmen! Natürlich nicht alle gleichzeitig, sondern schön nach der Reihe. Wir (die AG) wünschen natürlich, dass es gefällt, zum Denken anregt und Gedanken auch zurückfließen. Hierfür sind Kommentare freigeschaltet und erwünscht. Natürlich bedarf es ein wenig geographischer Kenntnisse, um die Spammerfrage zu beantworten.

Funde auf delicious fuer April 16th von 15:27 bis 15:39

Links von delicioous im Zeitraum von April 16th um 15:27 bis 15:39:

Das Finden ist oft Gluecksache. Delicious macht aus zwei Augen viele. Wer zu den Themen etwas beitragen kann und will, der trete meinem Netzwerk bei. Wenn ich dann noch weiss, was andere begeistert, suche ich gerne mit.

Funde auf delicious fuer den Zeitraum April 4th bis April 11th

Links von delicious von der Zeitspanne April 4th bis April 11th:

  • City Brights: Howard Rheingold : 21st Century Literacies – Will our grandchildren century grow up knowing how to pluck the answer to any question out of the air, summon their social networks to assist them personally or professionally, organize political movements and markets online? Will they collaborate to solve problems, participate in online discussions as a form of civic engagement, share and teach and learn to their benefit and that of everyone else? Or will they grow up knowing that the online world is a bewildering puzzle to which they have few clues, a dangerous neighborhood where their identities can be stolen, a morass of spam and porn, misinformation and disinformation, urban legends, hoaxes, and scams? I have collected evidence over the past several decades that suggests the humanity or toxicity of next year's digital culture depends to a very large degree on what we know, learn, and teach each other about how to use the one billion Internet accounts and four billion mobile phones available today.
  • BAföG-Antrag für Studenten, Auslandsbafög
  • Medienkompetenz – Führerschein fürs Internet – München – sueddeutsche.de
  • Tutorials | Ambrosia Software, Inc.
  • The Semantic Web in Education (EDUCAUSE Quarterly) | EDUCAUSE – EDUCAUSE Quarterly, vol. 31, no. 4 (October–December 2008)
    What happens when the read-write web gets smart enough to help us organize and evaluate the information it provides?
    By Jason Ohler

Das Finden ist oft Gluecksache. Delicious macht aus zwei Augen viele. Wer zu den Themen etwas beitragen kann und will, der trete meinem Netzwerk bei. Wenn ich dann noch weiss, was andere begeistert, suche ich gerne mit.

Funde auf delicious fuer den Zeitraum März 30th bis April 4th

Links von delicious von der Zeitspanne März 30th bis April 4th:

  • Joachim Wedekinds Website – Medienkompetenz Hochschullehrende – Abstract. Der Artikel möchte eine Präzisierung des Begriffs Medienkompetenz für (Hochschul-) Lehrende leisten. Er ordnet ihn bewusst in das übergeordnete Konzept einer hochschuldidaktisch begründeten Lehrkompetenz ein. Die entsprechende Argumentations-linie beginnt mit der aktuellen Welle neuer Werkzeuge fürs E-Learning/E-Teaching und endet mit Vorschlägen für nachhaltige Qualifizierung an den Hochschulen.
  • World isn’t Flat – Shouts about some thoughts from Minhaaj
  • minhaaj’s Podcast – The Podcast from Minhaaj ur Rehman.
  • 2008 – 2009 Podcasts – Podcast von Shiely-Adams about Pakistan with:
  • ScreenCastle | One Click Screencasting – Browser based tool for screencasts. From the Website: "Willkommen auf ScreenCastle, sobald Sie den Button rechts drücken startet der Screencast Recorder, und Sie können einen Screencast direkt aus Ihrem Browser heraus aufzeichnen." Thanx to @antisirk, who sent me the link!

Das Finden ist oft Gluecksache. Delicious macht aus zwei Augen viele. Wer zu den Themen etwas beitragen kann und will, der trete meinem Netzwerk bei. Wenn ich dann noch weiss, was andere begeistert, suche ich gerne mit.

Online ready and Offline days

Es ist ruhiger geworden, was natürlich an der vorlesungsfreien Zeit liegt. Aber auch an den anstehenden Aufgaben.

Somit scheinen fast Delicious und Twitter die einzigen Zeugen emsiger Aktivität hinter den Kulissen. Eine Aktivität vor den Kulissen gebe ich gerne heute kund. Die Umbauarbeiten, was Design und Funktionalität angehen, sind erst einmal abgeschlossen. Unsere AG Podcasting und der Podcast Bildung im Dialog haben ein neues Gesicht bekommen. Sicherlich sind noch die ein- oder anderen Fehlerchen drin, doch vom Prinzip her sollte es ab jetzt funktionieren. Ziel der Umstrukturierungsarbeiten war, möglichst viel Informationen aus den Tiefen nach vorne zu bringen und die Themen und ihre Vielfalt zum Ausdruck zu bringen. Neben der optischen Trennung in Podcast „Bildung im Dialog“ und der „AG Podcasting“ gibt es auch noch einen Member Bereich, der Tutorials und Manuals für die AG Mitglieder bereit stellt, die den Umgang mit den Systemen erläutern möchten.

Nicht unwichtig jedoch folgende Feststellung:
Am Wochenende wird der gesamte Campus erst entstromt und dann wieder neu bestromt. Wegen dieser Arbeiten muss mit einer Menge an Ausfällen gerechnet werden. Genauer gesagt werden wir die Podcasting Server am Samstag gegen Abend herunter fahren und am Sonntag gegen Abend, so denn die anderen Systeme lauffähig sind, wieder sukkzessive in Betrieb nehmen.

Natürlich werde ich diesen Offline Day mit meiner Familie genießen.

Bis denne
Andreas

Funde auf delicious fuer den Zeitraum März 22nd bis März 27th

Links von delicious von der Zeitspanne März 22nd bis März 27th:

  • The Levelator from The Conversations Network – Do you believe in magic? You will after using The Levelator to enhance your podcast. And you'll be amazed that it's free, now even for commercial use.

    So what is The Levelator? It's software that runs on Windows, OS X (universal binary), or Linux (Ubuntu) that adjusts the audio levels within your podcast or other audio file for variations from one speaker to the next, for example. It's not a compressor, normalizer or limiter although it contains all three. It's much more than those tools, and it's much simpler to use. The UI is dirt-simple: Drag-and-drop any WAV or AIFF file onto The Leveler's application window, and a few moments later you'll find a new version which just sounds better.

  • ECMP 455
  • Kommission Medienpädagogik * (Media and Education) — Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft – Zentrale medienpädagogische Einrichtungen – namentlich die Kommission Medienpädagogik in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, die Fachgruppe Medienpädagogik in der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft, die Gesellschaft für Medienpädagogik und Kommunikationskultur (GMK), das JFF – Institut für Medienpädagogik in Forschung und Praxis sowie das Hans-Bredow-Institut für Medienforschung – haben auf einer internationalen Konferenz in Magdeburg ein Medienpädagogisches Manifest veröffentlicht. Sie fordern darin eine dauerhafte und nachhaltige Verankerung der Medienpädagogik in allen Bildungsbereichen.
    Pressemitteilung zum Medienpädagogischen Manifest
    Medienpädagogisches Manifest 2009
  • Viral marketing | Social Signal
  • International Journal of Learning and Media IJLM – D. Buckingham T. McPherson K. Salen
    The International Journal of Learning and Media (IJLM) provides a forum for scholars, researchers, and practitioners to examine the changing relationships between learning and media across a wide range of forms and settings. Our focus is particularly, but by no means exclusively, on young people, and we understand learning in broad terms to include informal and everyday contexts as well as institutions such as schools. We are especially interested in the broader social and cultural dimensions of these issues and in new and emerging media technologies, forms, and practices. We are particularly keen to promote international and intercultural exchange and dialogue in the field and encourage contributions from a variety of academic disciplines and perspectives, including papers from practitioners and policy-makers.

Das Finden ist oft Gluecksache. Delicious macht aus zwei Augen viele. Wer zu den Themen etwas beitragen kann und will, der trete meinem Netzwerk bei. Wenn ich dann noch weiss, was andere begeistert, suche ich gerne mit.

Funde auf delicious fuer den Zeitraum März 11th bis März 21st

Links von delicious von der Zeitspanne März 11th bis März 21st:

Das Finden ist oft Gluecksache. Delicious macht aus zwei Augen viele. Wer zu den Themen etwas beitragen kann und will, der trete meinem Netzwerk bei. Wenn ich dann noch weiss, was andere begeistert, suche ich gerne mit.

Funde auf delicious fuer den Zeitraum März 3rd bis März 11th

Links von delicious von der Zeitspanne März 3rd bis März 11th:

Das Finden ist oft Gluecksache. Delicious macht aus zwei Augen viele. Wer zu den Themen etwas beitragen kann und will, der trete meinem Netzwerk bei. Wenn ich dann noch weiss, was andere begeistert, suche ich gerne mit.

Interjections? – Thoughtfest09 #TFest09

Just understood as an interjection following discussion summarizing during our lunch time yesterday. I immediately  reported about my impressions and lessons learned at thought fest to my colleagues yesterday. Points which resonated from the thought fest were the to discussions we had about digital identity and the session with Dave O. White and Josie Fraser, where we tried to explore the visitor’s and resident’s state of social media. I was just on my suggestions about the topic digital identity and the discussion took an radical change – so we didn’t reach the last point but there were some suggestions about this topic I’m really struggling with.  As we were talking I got the following content told, which should be really be embedded in all the discussions:

First there should be acceptance on that somebody doesn’t want to get an digital idendity and really fears all its effects.

Second in the critical reflection of the topic DI it was expressed that some really feel it as a social pressure to be digitally expressed, in the sense of „you have to“, if you want to count.

Third it influences immediately on how you think to fill your DI on the tense on how you express yourselve. there were some examples told on people changing their DI the default settings in some applications tell a strange behaviour. So examples were told f.I. tryout to change your status of relationship on FB by taking out those information – visitors got the impression you finished your relationship ….. .

Those things make me think. First on the analytical level: I always try to share and deal the point of view DI is what delivers you a real set of tools you can use to offer remotely connected people the best you want to share and express, when you are willing to do so. IMHPO there should be like a preamble always the virtual exclamation mark to be addicted to those people to want to express themselve and doing so lowering the pressure in meaning of social pressure. Turning this scene around: I think the critical view is needed, but can not be used as an argue aiming to avaoid either the topic of digital literacy in schools or universities, nor the use of social media and/or PLE’s. It would strengthen the discussion about on how to get published best by learning from those examples and collecting them.

But taking the educators role of dealing with social media in class, means to take double responsability. It’s not only about demonstrating the best possible tool as an best possible blueprint of life. It’s not only about the challenge to get them as fast as possible „on“. It’s also about reflecting on what we are doing by doing it and resisting on a responsible, reflecting, and well argued way.

Taking the researchers view my recommendation would be: Not only taking visitors and residents view inside the heuristic framework. And this would be additional to the fixed results in the creative session. Also keeping the eye on those who doesn’t want  to be digitally trapped. Also those who took the honest decision of digital disappearance. And the thirds who appear inside the environments as a result of social pressure – by following the former told social pressure. I think there is a need on reflecting the real arguments – kepping them in the discussion in a way, they are recognized valid and not been told as those from the years before yesterday. I am sure they had real argues.

As a note for me: The power of the methodical approach from the benefit and use point of view ends here before it could have started.

Any Suggestions?

Die AG Podcasting beim ersten Treffen




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Ursprünglich hochgeladen von cristinacosta

AG Podcasting meeting Thomas at the „cornerhouse“ after a quick and successfull flight to manchester.